Week 41, Terugblik

Het grappige van een blog is dat je zelf kunt teruglezen waar je allemaal mee bezig bent geweest, de afgelopen tijd. Heel veel dingen waarover ik schrijf doe ik helemaal niet meer. Ik begon heel fanatiek met elke zondag havermelk maken voor de hele week. Van de havervlokken die ik overhield maakte ik muffins. Best lang gedaan, tot we naar Noorwegen gingen en noodgedwongen havermout maakten met water en rozijnen. We proefden geen verschil met de havermout thuis. Dat scheelt me nu een hoop werk.

Verder was ik begin dit jaar druk met het maken van doucheschuim en handzeep en tandpasta. Inmiddels ben ik er achter dat de etherische olie die je in de zelfgemaakte zeep doet niet zo goed is voor je huid en gebruik ik een eenvoudig ph neutraal zeepje uit een papiertje. Zelfgemaakte tandpasta doe ik ook niet meer. Toch wel heel eng om daar mee te experimenteren.  Ik koop een tube van weleda. Dat zit niet in een plastic verpakking.  Mijn haar heb ik gewassen met allemaal zeep soorten in een blok.  Kan allemaal prima vooral de shampoo van Lush is prettig. Maar inmiddels was ik mijn haar al heel lang alleen met water. Af en toe spoelen met azijn om de kalk eruit te krijgen.

Grappig hoeveel er dan weer veranderd in korte tijd. Helemaal zonder plastic lukt me helaas niet meer. Het is te ingewikkeld als je plantaardig wil eten. Ik koop soja yoghurt en plantaardige boter in plastic verpakking en nepkaas en nepworst en humus. En ik merk dat de drempel om iets in plastic te kopen nu echt lager ligt. Iets helemaal niet doen is veel makkelijker dan het een beetje doen. Zo werkt het voor mij in ieder geval Maar verder gaat het redelijk goed. Ik doe grote bestellingen bij biovoordeel en heb de voorraadkast vol met papieren zakken met bonen en granen en meel.

O ja, wat meel betreft: ook met het zuurdesembrood  ben ik gestopt. Het werd te vaak een brood als een steen.  Te moeilijk. En met de hand kneden doe ik ook al niet meer. Ik heb een broodbakmachine gekocht. Om een goed brood te krijgen moet je wel erg lang kneden. Zo veel geduld heb ik helaas niet. Met een broodbakmachine gaat het een stuk makkelijker. Zo blijf je veranderen en dat is maar goed ook.

 

 

 

Plaats een reactie